Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Hogyan válasszunk matracot?

Hogyan válasszunk matracot?

Nem sikerült a matracot kitisztítani? Tele van poratkával? Talán már egy kis gödör is van deréktájon? Milyen gyakran érzi reggel, hogy alig aludt valamit? Foghatjuk a teliholdra, a stresszre, de itt bizony új matracra lesz szükség! Na, de mi alapján válasszunk? Segítünk!

Nyugodtan tájékozódjunk az interneten, például itt és most. de matracválasztás esetén mindenképpen szükség lesz elmenni boltba (még inkább boltOKba), hogy kipróbálhassuk, miről is van szó. Így aztán nyugodtam nyomhatunk vásárláskor a „Kosár” gombra.

1.       Milyen típusú matracok vannak?

Rugós matracok: a matrac lehet, az egyszerűbb megoldással készült-, bonellrugós, vagy a külön-külön textilbe „csomagolt” rugókat tartalmazó táskarugós. Ezutóbbi a tartósabb, és ezáltal a testsúlyunknak is jobb megoldást biztosít. Mindkettő kiváló szellőzést biztosít. Fontos, hogy a matrac mennyi rugót tartalmaz. Legalább 250-400 db/m2-es rugósűrűségű matracot válasszunk, a megfelelő kényelem miatt.

Hideghab: nagy pórusú hab, így szuper szellőzéssel és tökéletes hőelvezetéssel rendelkezik. emellett kiemelkedő az élettartama és a formaállósága. Napjainkban a legkeresettebb, legnépszerűbb matracfajta. Figyeljünk oda a két paraméterre: rugalmasság és a hab sűrűsége. Minél nagyobb e két adat, annál jobb választás lesz. Amennyiben hosszú életartamú és jó formatartó matracot szeretnék, legalább 30 kg/m3 sűrűségű legyen a kiválasztott matrac.

2.       Milyen keménységű matracot válasszunk?

Kemény matrac: a túl kemény matrac többet árt, mint használ. Elavult nézet, hogy gerincünknek a legmegfelelőbb matrac az ideális.  A túlzottan kemény matrac nyomást gyakorol vállunkra, csípőnkre, ezáltal kényelmetlen lesz és rosszul alszunk. Emellett  a túlságosan kemény matrac mereven tartja a gerincet, kiegyenesíti a gerinc természetes íveit.

Puha matrac: teljesen belesüpped a test, ezáltal nem tudja rendesen megtartani a deréktáji csigolyákat. Rendkívül egészségtelen tud lenni.

Félkemény matrac: a tökéletes választás a gerincünknek. Gerincünk három nagyobb hajlattal rendelkezik: nyaki, a hát és a deréki gerincszakasz. A közepes keménységű fekvőfelület dinamikus és állandó alátámasztást nyújt a gerinccsigolyáknak, mivel pontosan követi a testünk körvonalait ezáltal teljesen tehermentesíti gerincünket.

3.      Milyen vastag legyen a matrac?

Nem érdemes 18 cm alatt matracot vásárolni, különben szükség lehet rugalmas ágyrács vásárlásra is, ami plusz költséggel jár. Emellett a vastagabb fekvőfelület sokkal tartósabb is, a vékonyabbat valószínűleg gyakrabban kell majd cserélni.

4.       Mit kell figyelembe vegyünk a választáskor?

Testsúly: fontos szempont matracválasztáskor a felhasználó testsúlya. A nagyobb súlyú (100+) embereknek valamivel nagyobb eséllyel választanak egy keményebb matracot, a pehelysúllyal rendelkezők viszont a puhább fekvőfelületet részesítik előnybe.

Alváspóz: fontos a kiválasztáskor elgondolkoznunk rajta, hogy hogyan is szeretünk aludni. A matracnak azokon a helyeken kell leginkább alátámasztania a testünket, ahol az a leginkább támaszkodik (pl. csípő, lapocka, váll). Alvással foglalkozó szakemberek véleménye szerint a legegészségesebb a háton, illetve oldalt alvás. Aki a háton vagy oldalt alvást részesíti előnybe, annak a legmegfelelőbb a félkemény vagy egy keményebb matrac lesz. Ha az éjszaka nagy részét hason tölti, a legjobb választás egy közepes kemény matrac lesz.

Betegségek: kerülni kell a kemény matracot, amennyiben ízületi gyulladásunk, oldalirányú gerincferdülésünk vagy például reumánk van, mivel ezek esetében a kemény fekvőfelület a csigolyák feszülését okozhatja. Gerincgyógyászok egyöntetűen a keményebb matracokat javasolják a degeneratív, kopásos gerincbántalmak esetén.

+1 tipp: levehető huzatot válasszunk mindenképpen!

Tartalomhoz tartozó címkék: matrac